21 martie 2015

Paine alba cu maia, cu adaos de faina integrala de grau


Sursa retetei este blogul "simplu si bun" - blog pe care, in scurta mea vizita, am mai vazut cateva retete de mare interes pentru mine.

Seara am luat 14 g de maia din maiaua mama care a fost hranita inainte cu cateva ore si-si dublase volumul.

Pentru pregatirea prefermentului am mai avut nevoie de:

- 31 g apa
- 43 g faina alba
- 10 g faina integrala de grau
- 4 g faina de secara

Am amestecat maiaua cu apa si apoi cu fainurile. Am acoperit vasul cu folie alimentara si dimineata am observat activitate intensa in vas, iar prefermentul arata asa



Urmatoarea etapa a constat in amestecarea fainii cu apa.

Novice fiind, si avand la activ cateva esecuri, de data aceasta am respectat la gram reteta.

Am avut nevoie de: 

- 233 g faina alba tip 650
- 100 g faina integrala de grau
- 17 g faina de secara
- 240 g apa
- 8 g sare

Am amestecat totul si apoi am acoperit vasul cu folie alimentara pentru aproximativ 45 de minute.
Am adaugat prefermentul pregatit de seara si sarea. Am framanat aluatul cu mana pana cand a inceput sa se desprinda de pe peretii vasului.

Am acoperit din nou vasul pentru 50 de minute cand am aplicat prima impachetare - direct in castronul in care a fost framantat.

A urmat o noua pauza de 50 de minute in care aluatul a stat acoperit.

Dupa expirarea timpului, am scos de data aceasta aluatul pe masa de lucru infainata. L-am intins cu mana si l-am impachetat exact cum am inchide laturile unei cutii de carton.

L-am transferat iar in castron si i-am mai dat o pauza de 50 de minute.
De data aceasta am scos aluatul pe masa de lucru si i-am dat o pre-forma. L-am lasat pe masa vreme de vrei 20 de minute, timp in care am improvizat un banneton punand un prosop curat, care nu lasa scame, intr-un castron - iar apoi am infainat bine.
Am transferat aluatul in bannetonul improvizat cu partea care a stat pe masa in sus. Am acoperit cu folie alimentara si am lasat painica sa creasca mai bine de trei ore si jumatate.

Pentru copt am folosit o placa de marmura si o tava in care a trebuit sa pun apa fierbinte in momentul in care am bagat painea la copt. Asadar, am incins foarte bine cuptorul, cu piatra si tava in el. Inainte cu cateva secunde de a transfera painea pe piatra, am pus aproximativ 200 ml apa in tava incinsa. Nu am avut curaj sa pun painea direct pe piatra. Am transferat-o din "banneton" pe o bucata de hartie de copt, am crestat-o (nu prea corect...) si apoi impreuna cu hartia pe piatra.
Am copt "cu aburi" aproximativ 15 minute. Am scos apoi tava cu apa fierbinte, am redus putin temperatura si am continuat coacerea inca 25 de minute (la cuptorul meu).

Dupa ce am oprit cuptorul, am intredeschis usa si am mai lasat painea in cuptor 10 minute.
Apoi am scos-o si am invelit-o bine intr-un prosop curat. Am lasat-o sa se raceasca in prosop si abia a doua zi am taiat-o.

Poate parea complicat si poate ca eu nu m-am priceput sa explic toti pasii asa cum trebuie - dar painea este absolut minunata. Un gust minunat si o coaja....








Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu