22 martie 2015

Paine "Au levain" cu seminte de in


Sursa acestei retete este tot blogul "Simplu si bun" si este oarecum sora geamana a painii albe cu maia si adaos de faina integrala de grau

Am obtinut prefermentul din maiaua care a fost hranita inainte cu cateva ore si isi dublase volumul.

Am avut nevoie de: 

- 14 g maia
- 31 g apa
- 53 g faina alba tip 650
- 4 g faina de secara

Am amestecat maiaua cu apa si apoi cu fainurile. Am acoperit vasul cu folie alimentara si dimineata am observat activitate intensa in vas, iar prefermentul arata asa


Pentru aluat am avut nevoie de: 

- 333 g faina alba
- 17 g faina de secara
- 240 g apa
- 24 g seminte de in crude
- 8 g sare

Am amestecat toate tipurile de faina cu apa si semintele de in


A rezultat acest aluat pe care l-am lasat sa se odihneasca aproximativ 45 de minute acoperit cu folie alimentara


Dupa expirarea timpului am adaugat prefermentul pregatit de seara si sarea


Am framantat cu mana pana cand aluatul s-a desprins de pe peretii vasului si apoi l-am acoperit cu folie alimentara dandu-i ragaz 50 de minute.


Dupa expirarea celor 50 de minute l-am scos pe masa de lucru infainata, l-am intins usor cu mana si i-am aplicat prima impachetare.




L-am pus iar in castron pentru alte 50 de minute - acoperit cu folie alimentara.
L-am scos apoi si am repetat operatiunea de mai sus.
Din nou 50 de minute pauza....

Dupa expirarea si a acestor ultime 50 de minute, l-am scos pe masa, i-am dat o preforma, 
l-am lasat la odihna pana cand am improvizat un banneton si apoi am transferat painica intre faldurile prosopelului cu care am acoperit un castron... de plastic (sper ca data viitoare sa am macar un cos din nuiele), cu "sigiliul" in sus


Am introdus "bannetonul" intr-o punga de plastic si am lasat painica sa creasca pentru mai bine de trei ore si jumatate.

Pentru copt am folosit o placa de marmura si o tava in care a trebuit sa pun apa fierbinte in momentul in care am bagat painea la copt. Asadar, am incins foarte bine cuptorul, cu piatra si tava in el. Inainte cu cateva secunde de a transfera painea pe piatra, am pus aproximativ 200 ml apa in tava incinsa. Nu am avut curaj sa pun painea direct pe piatra. Am transferat-o din "banneton" pe o bucata de hartie de copt, am crestat-o (nu prea corect...) si apoi impreuna cu hartia, pe piatra.

Am copt "cu aburi" aproximativ 15 minute. Am scos apoi tava cu apa fierbinte, am redus putin temperatura si am continuat coacerea inca 25 de minute (la cuptorul meu).

Dupa ce am oprit cuptorul, am intredeschis usa si am mai lasat painea in cuptor 10 minute.
Apoi am scos-o si am invelit-o bine intr-un prosop curat. Am lasat-o sa se raceasca in prosop si abia a doua zi am taiat-o.

Painicile acestea merita toate orele de asteptare. Sunt atat de diferite unele de altele, chiar daca reteta ii aceeasi si de fiecare data ma surprind placut.
Mie mi se pare ca painea aceasta este destul de reusita si sper din tot sufletul ca am incheiat capitolul "esecuri".







Urmatoarea paine dupa aceiasi reteta a fost una dubla ca marime.
Buna si gustoasa, dar cred ca cele 3 ore si jumatate nu au fost chiar suficiente pentru crescut.













8 comentarii:

  1. Ce paine apetisanta! Felicitari pentru blog. Foarte frumos realizat.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Criss, iti multumesc! Esti foarte draguta! Blogul este la inceput si inca mai sunt multe de aranjat pe aici... Te pup!

      Ștergere
  2. Tare faina ti-a iesit! Te specializezi !

    RăspundețiȘtergere
  3. arata foarte bine,din pacate semintele de in puse intregi nu au nicio valoare nutritiva..trebuiau macinate

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Multumesc pentru aprecieri. Parerile in privinta semintelor de in sunt impartite. Voi incerca si varianta cu seminte zdrobite :)

      Ștergere