6 martie 2016

Mucenici moldovenesti


A trecut un an de cand Gina Bradea a initiat proiectul "Traditie si gastronomie romaneasca"
In luna martie a acestui an, Veronica Cretu este gazda provocarii si ne-a propus sa pregatim mucenici. Suuuuper!!! Iubesc aluaturile! 

Mucenici nu am facut niciodata. La mine acasa nu se faceau... era doar obiceiul cu focul care se facea in seara zilei de 8 martie, cum ar veni, in ajun. 

Cu mucenicii am intrat in contact in Oltenia. Prima data am gustat cand a adus cineva la serviciu. Erau mucenici/paste in forma de opt cu o zeama foarte aromata cu vanilie si scortisoara. De  asemenea, era dulce. 
Mi s-au parut grozavi.
Mai tarziu am mancat mucenici copti in cuptor, asemanatori cu ce am facut eu azi si am fost foarte debusolata :) Abia apoi am aflat povestea mucenicilor care mi-a starnit interesul.

Astazi, cantarind putin situatia... am hotarat ca cei copti in cuptor sunt cei care ne-ar place noua mai mult. Nici una nici doua, am dat fuga la vecina mea de 84 de ani, o doamna gospodina desavarsita si am rugat-o sa-mi spuna cum ii face dansa. Am inteles ca trebuie "sa simti" aluatul si am notat cateva cantitati aproximative. Eu nu am tinut sa fac 44 de bucati.... deci am facut jumatate de portie si i-am facut mai mari.

Am folosit:

- 600 g faina tip 000
- 25 g drojdie proaspata
- 250 ml lapte caldut
- 100 g zahar
- 1 ou intreg + 1 galbenus
- 50 g unt 
- 30 g untura de porc (o lingura)
- 1 lingurita sare
- coaja de la 1/2 lamaie

Pentru uns inainte de cuptor: 

- 1 galbenus
- 3 linguri lapte

Pentru uns dupa ce i-am scos din cuptor: 

- miere de albine
- nuca macinata

Dansa spunea ca "daca vreau" pot sa fac un sirop dintr-o cantitate de apa si jumatate zahar + zahar vanilinat. Sa fierb apa cu zaharul si cand se raceste sa adaug vanilia. Cu acest sirop sa pensulez mucenicii fierbinti sau chiar sa-i scufund in sirop si abia apoi sa-i ung cu miere si sa presar nuca.

Eu am sarit peste etapa aceasta cu toate ca am facut sirop din 200 ml apa si 100 g zahar + 1 plic zahar vanilinat. Am uitat de el.... eram nerabdatoare sa ung mucenicii cu miere si sa presar nuca...

Desigur, am folosit masina de paine. Am pus toate ingredientele pentru aluat in cuva ei in ordinea bine stiuta.... lapte, ou intreg, galbenus, unt topit si racit, sare, zahar, coaja de lamaie, faina si drojdie. Untura am lasat-o pentru mai tarziu.

Am setat masina pe programul de framantare si crestere, programul 6 la masina mea.
Spre finalul programului de framantare am adaugat untura (netopita) pe rand, pana cand a fost incorporata toata.

Am lasat aluatul sa creasca ....


... l-am scos pe blatul de lucru presarat cu putina faina ...


...  i-am dat forma si apoi l-am impartit in 10 bucati aproximativ egale...




Aluatul este unul neted si fin, este moale dar nu se lipeste deloc daca are putina faina pe masa.... doar putina.

Am luat fiecare bucata de aluat si am transformat-o intr-un rulou. 


Am indoit ruloul in doua si l-am rasucit ... (sper ca imaginile "sa vorbeasca" mai clar decat mine)



Am unit cele doua capete si am format un cerc.


Nu mi-am facut prea mari probleme pentru felul in care arata locul in care s-au unit cele doua capete pentru ca am rasucit odata cercul si in felul acesta s-a format mucenicul. 


Astfel i-am facut pe toti si i-am asezat frumos in tava tapetata cu hartie de copt. I-am acoperit cu un prosop curat si i-am lasat sa creasca aproximativ 30 de minute - la loc caldut si ferit de curenti de aer.


Au crescut foarte frumos :)  


Intr-un bol am amestecat galbenusul cu laptele si am uns mucenicii





Am copt mucenicii 15 minute, la foc potrivit.


Direct in tava i-am uns cu miere....



...si apoi am presarat nuca macinata.



Nu are rost sa spun ce arome, ce gust.... dar pot sa va arat ce pufosenie am eu aici :) 






Nota personala: 

- data viitoare fac cantitate dubla
- voi incerca si cu sirop sau cel putin voi pune zahar vanilinat in aluat



















Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu