19 mai 2016

Sirop de cimbrisor - la rece


Particip cu aceasta reteta la provocarea "Traditie si gastronomie romaneasca", lansata de Gina Bradea si a carei gazda este in aceasta luna Maria Udrea.  Merisor "s-a gandit" ca luna MAI este luna florilor si ca nu ar fi rau sa gatim ca atare.... deci.... Flori sa fie!

Se stie ca din cele mai vechi timpuri, oamenii au folosit diverse plante si flori in bucatarie, dar si pentru tratarea multor afectiuni.

Siropul acesta este un medicament natural pe care este bine sa-l avem in casa. Sunt bine cunoscute proprietatile mierii de albine si ale lamailor. Ei bine, in combinatie cu banalul cimbrisor de camp acestea fac adevatate minuni. Cimbrisorul o arie de raspindire foarte mare in flora tarii si este recomandat pentru eliminarea vierminor intestinali, in tuse convulsiva, spastica si asmatica. Desigur, cimbrisorul are mult mai multe intrebuintari..... eu ma limitez la a scrie reteta siropului pe care l-am facut si care a avut mare succes din toate punctele de vedere :) 






Dupa cum se vede, am cules cu drag si spor multe flori de cimbrisor :) 

Cand am ajuns acasa, am curatat "recolta" de eventuale frunze ale altor plante si insecte. Le-am spalat apoi in mai multe ape reci. Am fost uimita cand am vazut cat de mult nisip a ramas pe fundul vasului in care le-am spalat.

Inainte sa le spal, le-am cantarit si am avut aproape 450 g.



Le-am lasat sa se scurga bine intr-un strecurator si apoi le-am pus pe un prosop curat ca sa se  absoarba cat mai multa apa.

Apoi am feliat o lamaie mare si am pregatit un borcan de miere de albine de 780 ml.


Intr-un borcan de 1.700 ml am pus cimbrisorul si felii de lamaie.
 Am turnat apoi toata mierea.


Am pus capacul borcanului si l-am pus la frigider pentru cel putin 2 saptamani, dar din experienta anilor trecuti pot sa spun ca daca sta la frigider o luna este si mai gustos.

Acum... desigur.... eu il pun la frigider, dar in vremurile de demult femeile il pastrau in beciuri racoroase si intunecoase. Locuind la bloc.... ma adaptez :) De asemenea, lamaia este facultativa. 

Dupa ce trec cele doua saptamani (sau o luna), scurg siropul in sticle sterilizate, mai mici (330 ml sau chiar mai mici) si-l pastrez tot in frigider... Are rost sa mai pomenesc aici de beci....??? :(




Daca v-a placut reteta sau dimpotriva, daca unele lucruri nu sunt clare, etc.... va invit sa lasati mai jos un comentariu. 



Nota personala:

- eu am folosit toata partea aeriana a plantei
- sticlele se pot steriliza la bain marie, dar nu mai mult de 10 minute din momentul in care a inceput sa bolboroseasca. Este vorba despre miere aici si nu trebuie sa-i scadem calitatile.



*     *
*

In alti ani am folosit miere de albine din flori de salcam.
 In acest caz am redus cantitatea de flori de cimbrisor. Pentru fiecare borcan de 780 ml cu miere de albine am folosit aproximativ 250 g cimbrisor si 2 lamai de marime potrivita.

 Aroma este minunata, dar culoarea este mult mai deschisa. In rest, am folosit acelasi procedeu ca cel de mai sus.

Asa arata dupa o luna in care a stat la macerat in frigider.


L-am scurs cu multa rabdare. Nu am luat in calcul faptul ca mierea nu este prea fluida daca este rece... :)  Am presat usor florile si feliile de lamaie pe strecuratoare incercand sa obtin cat mai mult sirop.

"Rebutul" -  l-am adunat intr-un borcan cu capac si-l pastrez in frigider pentru aromatizarea ceaiurilor. Se poate observa in stanga fotografiei.

 



Este suuuuuper delicios!!!!











4 comentarii:

  1. Cred ca are o aroma deosebita.
    Felicitari pentru reteta si multumesc frumos pentru participare!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Cu mare drag!
      Da, are o aroma foarte placuta. Copiii il adora :)

      Ștergere
    2. acum am terminat de pus in borcan
      o sa vin cu comentarii dupa o luna

      Ștergere
    3. Suuuper! Astept cu interes impresiile :)

      Ștergere