13 iunie 2016

Cozonac moldovenesc - varianta cu masina de paine


Ador cozonacul moldovenesc - este ceva aparte. Am facut si este grozav. Intr-adevar este o bomba calorica - dar merita orice sacrificiu :) Daca este totusi sa-i gasesc un defect.... daca pot sa-i spun asa.... este timpul mare in care trebuie framantat. Stiu si am inteles ca sacrificiul nu este in zadar. Aluatul "cere" si la final se si vad rezultatele.

Totusi.... mi-am propus sa cer ajutorul masinii de paine pentru framantat. Am respectat reteta, dar am adaptat cantitatile pentru cuva masinii de paine.

Am folosit: 

- 10 galbenusuri
- 250 ml lapte
- 2/3 lingurita sare
- 700 g faina tip 000
- 50 ml ulei
- 2 pliculete zahar vanilinat
- coaja de lamaie
- 150 g zahar (aproximativ)
- 50 g unt
- 25 g untura
- 50 ml iaurt
- 1 lingura smantana
- 20 g drojdie proaspata

Pentru umplutura am folosit: 

- 180 g nuca macinata
- 2 plicuri zahar vanilinat
- 50 g zahar tos
- 1 lingurita scortisoara
- coaja de lamaie
- 5 albusuri
- 50 g ciocolata

- stafide
- esenta de rom

Am ajuns la concluzia ca in aceasta varianta mai mult dureaza pregatirea ingredientelor :) 

Am separat albusurile de galbenusuri. Se stie ca la acest cozonac se folosesc doar galbenusurile si ca doar o parte din albusuri intra in compozitia umpluturii. Le-am presarat cu sare si le-am lasat de-o parte pana cand am pregatit si celelalte ingrediente.


Am pus o lingura de faina intr-un bol si am turnat peste ea 100 ml lapte fierbinte. Am amestecat si am lasat de-o parte :) 


In alt bol am pus drojdia cu 1 lingurita zahar. Am frecat pana cand drojdia s-a lichefiat si apoi am adaugat 50 g faina si 50 ml lapte.


Am pus intr-o craticioara 100 ml lapte, 100 g zahar si 2 plicuri de zahar vanilinat. Am pus cratita pe foc si am amestecat pana cand s-a topit zaharul si laptele a fost caldut - nu fierbinte.


Am pregatit untul si untura....


... iaurtul si smantana.... uleiul.... si apoi am facut un fel de .... inventar :) 
Se poate vedea ca drojdia a crescut frumos intre timp.


Am pus toate amestecurile in cuva masinii de paine, mai putin untul si untura.
Pe undeva pe aici.... isi are locul si coaja de lamaie :) 


Am setat programul 6 al masinii de paine - pentru framantare si crestere. Dupa ce masina a incheiat prima parte de framanatare, am inceput sa adaug untul si untura - pe rand.

Cand masina a terminat programul de framnatare, am anulat programul si l-am setat din nou. In felul acesta aluatul a fost framantat per total aproape o ora. Apoi l-am lasat sa creasca in cuva.


Intre timp am pus stafidele la inmuiat in apa cu esenta de rom  si am pregatit umplutura cu nuca si ciocolata






Aluatul a crescut frumos :) 


L-am rasturant pe blatul de lucru infainat.  Este plin de basicute :) 



L-am impartit in 3 bucati. Doua aproximativ egale pentru cozonacul impletit cu nuca si una mai mare pentru cozonacul simplu - cu stafide.



Le-am dat forma rotunda si l-am lasat sa se mai odihneasca cateva minute
 (aproximativ 10 minute)


L-am intins apoi cu sucitorul. Nu ma pot abtine sa nu pun cat mai multe poze cu aluatul acesta fantastic :) 


I-am dat forma cat de cat regulata si apoi l-am uns cu crema de nuca. L-am rulat, l-am  impletit si  l-am asezat in tava tapetata cu hartie de copt.




La cel cu stafide a fost mult mai simplu. :)
 Am intins aluatul, am presarat stafidele scurse, am rulat si gata cozonacul :) 


I-am lasat sa creasca la loc caldut,  ferit de curenti de aer - aproximativ 40 de minute.


I-am uns cu galbenus de ou - 2 linguri lapte si am presarat zahar tos (optional)


Ca de obicei, coacerea lor a fost o adevarata aventura pentru ca am cuptorul foarte rapid. Este foarte greu sa-l reglez. Dupa primele 5 minute i-am acoperit cu hartie de copt. I-am copt aproximativ 45 de minute. Am avut emotii foarte mari pentru ca se vedea clar ca se cam ard....

Au crescut foarte frumos in cuptor. Au crapat, dar asta ma deranjeaza cel mai putin :) 




Desi coaja este atat de ..."rumena" - nu este tare si peste aproximativ 30 de minute.... am taiat cateva felii ca nu mai puteam de pofta :) 

Exact cum ma asteptam: sunt pufosenia intruchipata, sunt parfumati, sunt grozavi!!!!






A doua zi am putut sa tai felii mai aratoase, dar nu prea am mai avut ce taia.... :))))





Daca v-a placut reteta sau dimpotriva, daca unele lucruri nu sunt clare, etc.... va invit sa lasati mai jos un comentariu. 



Nota personala:

- masina de paine este de un real ajutor pentru framantat, dar timpul de preparare al cozonacului, per total - ramane cam acelasi
- cantitatile sunt adaptate pentru cuva masinii cu capacitate de 1.250 g
- unele ingrediente sunt fractionate... laptele, faina, zaharul.... cantitatea totala este trecuta in reteta.



























Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu