16 septembrie 2016

Zacusca de vinete


Prima zacusca pe care a mancat-o in viata mea - a fost zacusca de vinete. Mai tarziu am descoperit  zacusca cu ciuperci de padure (ghebe sau manatarci), zacusca de fasole boabe si zacusca de peste (macrou). Toate sunt minunate si au farmecul lor.
In fiecare an fac din fiecare fel macar cateva borcane. Ne place si ne salveaza in multe situatii... pachet la serviciu, gustare atunci cand nu am chef sau timp sa gatesc. 
Sta  cu mandrie alaturi de alte aperitive  :)

Am folosit: 

- 1,4 kg vinete coapte si scurse
- 2 kg ceapa
- 3 kg gogosari
- 300 ml ulei de floarea soarelui
- 250 ml suc de rosii (home)
- sare, piper
-2 foi dafin (optional)

Coc vinetele in luna august, atunci cand sunt in plin sezon, nu au multe seminte, nu sunt amare si au pret bun. Le pun in congelator si cand hotarasc soarta zacustii, scot portia de vinete din timp, ca sa se dezghete si sa se scurga.


Curat ceapa, o spal si o macin.  Spal gogosarii, ii curat si ii macin. :)  Am folosit robotul de bucatarie, dar pana nu de multa vreme am folosit cu succes masina de carne pentru a toca/macina legumele.

Am pus ceapa la calit/sotat in 300 ml ulei, impreuna cu sare, piper si 2 foi de dafin.


Cand ceapa a devenit sticloasa, am adaugat gogosarii tocati.


Am amestecat bine si le-am lasat sa fiarba/caleasca impreuna, amestecand din cand in cand.


Cand  zeama lasata a scazut, am adaugat vinetele tocate, piper si in scurt timp si sucul de rosii.




Am amestecat si am fiert compozitia rezultata pana cand s-a ingrosat. 
Unii spun ca zacusca trebuie fiarta pana cand iese uleiul la suprafata, altii ca trebuie sa se vada fundul cratitei atunci cand amesteci in ea.... Ei bine, eu nu am pus foarte mult ulei si nici nu am vazut fundul cratitei... asta si pentru ca am folosit o cratita mai inalta... :)


Cand am considerat ca este fiarta si a scazut suficient, am potrivit gustul de sare si piper,  am pus-o in borcane spalate bine si USCATE.



Am sterilizat borcanele la bain marie aproximativ 30 de minute din momentul in care a inceput sa fiarba apa.

Din cantitatile de mai sus au rezultat 13 borcane de 370 ml si o portie generoasa pentru degustare :) 
Foarte gustoasa a iesit!!!




Daca v-a placut reteta sau dimpotriva, daca unele lucruri nu sunt clare, etc.... va invit sa lasati mai jos un comentariu. 


Nota personala:

- nu as schimba nimic la aceasta reteta - pentru mine este perfecta :)










Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu