18 ianuarie 2017

Pogaci cu jumari


Am ajuns la concluzia ca de prea multa vreme chochetez cu aceste pogaci. 
Mereu am auzit numai cuvinte de lauda la adresa lor :) Acum pot spune cu certitudine ca  "zvonurile" au fost absolut reale. Sunt minunate! Fix pe gustul nostru :) 

Am folosit: 

- 200 ml lapte caldut
- 100 g untura (netopita)
- 2 linguri smantana (80 g) cu 20% grasime
- 2 oua
- 1 lingurita zahar
- 1 lingurita sare
- 600 g faina
- 25 g drojdie proaspata

 Am mai avut nevoie de: 

- 250 g jumari
- sare, piper
- 1 ou pentru uns
- chimen


Am facut o maia. Am frecat drojdia cu zaharul pana cand aceasta s-a lichefiat. Am adaugat cateva linguri de lapte si o lingura de faina. Am lasat maiaua sa creasca aproximativ 15 minute.


Apoi am pus in cuva masinii de paine laptele, smantana, untura, sarea , ouale si faina. 
Am adaugat maiaua si am setat programul 6, pentru framantare si crestere (la masina mea).


Cand aluatul a fost framantat, l-am scos din cuva masinii intr-un castron incapator si l-am lasat sa creasca acolo (nu in masina - ca de obicei).


Este un aluat cu care se lucreaza foarte usor. Este usor elastoc si foarte fin. L-am acoperit cu o folie si in aproximativ 40 de minute si-a dublat volumul.



Intre timp am cantarit jumarile si le-am tocat cu masina de tocat carne folosind sita cea mica. Am adaugat sare si piper si le-am amestecat bine. Jumarile folosite de mine au fost aromate cu mujdei de usturoi atunci cand au fost facute. Asta, per total da un plus de savoare pogacilor :) 


Am scos pe masa de lucru aluatul si l-am intins aproximativ dreptunghiular. Grosimea a fost de aproximativ 5 sau 7 mm. Am uns aluatul cu toata cantitatea de jumari pentru ca am considerat ca este mai practic. Puteam sa impart jumarile in trei cantitati relativ egale si sa ung aluatul la fiecare intindere (mai urmeaza doua intinderi ale acestuia cu pauze in care sta cate 30 de minute la frigider).



Din priviri am impartit foaia unsa in trei parti si l-am impachetat dupa cum urmeaza. Cred ca pozele pot spune mai mult decat as spune eu in cuvinte :) 





Am asezat "pachetul" obtinut pe o farfurie infainata si l-am pus la frigider pentru 30 de minute.


L-am intins si a doua oara pe masa infainata. Necesita putina atentie ca sa nu se rupa. Se vad bule de aer incorporat :) 


L-am impachetat iar fix ca prima data si l-am pus iar la rece pentru 30 de minute.


La a treia impachetare arata asa :) 


L-am lasat si de data aceasta 30 de minute la rece (nu-i neaparat nevoie) si apoi l-am intins si am decupat pogacile.  Se vedeau atat de frumos straturile de aluat!!




Le-am asezat in tava tapetata cu hartie de copt si le-am mai lasat sa creasca aproximativ 20 de minute. Le-am uns apoi cu ou batut avand grija sa nu curga pe margini si sa "sigileze" aluatul, si sa  nu-i mai dea voie sa se desfaca foite. Am presarat chimen.




Am copt pogacile aproximativ 20 de minute, pana s-au rumenit frumos.



Nici nu stiu sa spun cum sunt... Usor crocante la exterior, pufoase la interor cu toate ca se vad straturile de aluat. Sunt aromate si tare, tare potrivite ca aperitiv, la pachetul de la scoala sau serviciu ori langa un pahar de bere cu prietenii :) 





Daca v-a placut reteta sau dimpotriva, daca unele lucruri nu sunt clare, etc.... va invit sa lasati mai jos un comentariu. 



Nota personala:

- poate parea complicat tot procedeul de pregatire, dar nu este deloc asa si... merita tot efortul :) 


Sursa de inspiratie este aici (cu modificarile de rigoare) :) 













8 comentarii:

  1. Hop si eu cu intrebarile. Si eu fac pogacele(asa le spunem) dar asa cu impaturat intins de 3 ori jumarile...Vreau sa te intreb de ce nu lasi sa dospeasca in masina? (la mine e cam frig in casa. Am si eu ceva jumari si as face aceasta reteta ca pare mai simpla ca a mea si tare faina. Pupici.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Nu am lasat sa creasca in masina pentru ca mi-a fost teama ca nu va avea loc aluatul. Am facut pentru prima data si mi-a fost teama ca va curge din cuva... :) Dupa cum vezi a crescut foarte mult. Te pup!

      Ștergere
  2. Aaa, am uitat. Cu bucatile dintre...care raman ce faci? Le framanti si tai cu forma sau le coci asa cum sunt sa ramana straturi?

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Bucatile care au ramas dupa ce am decupat pogacile, le-am copt ca atare si le-am mancat primele tot degustand :) Fiind cantitate mai mica/ingusta de aluat, sunt mai crocante si sunt foarte, foarte gustoase :)

      Ștergere
    2. Multumesc. Credeam ca este o hiba. Poate eu sa fac mai putin, si in masina,vad eu cand o veni Marius acasa, ca pentru mine....Pupici.

      Ștergere
  3. Sint o bunatate..se pot framinta si fara masina doar cu mina. Sa fiti iubiti si pofta buna.!!!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Ma bucur ca v-au fost pe plac!
      Sigur ca se pot framanata si cu mana, dar eu apelez mereu la masina de paine pentru framantat aluaturi pentru ca am si pentru ca mai castig putin timp :)

      Ștergere